با خواص گلابی این میوه آرامش بخش آشنا شوید
متن دلخواه شما
چهار شنبه 26 مهر 1396 ساعت 6:27 | بازدید : 92 | نوشته ‌شده به دست sibesalamati | ( نظرات )

با خواص گلابی این میوه آرامش بخش آشنا شوید

با خواص گلابی این میوه آرامش بخش آشنا شوید

 

گلابی

گلابي درختي است كه بلندي آن به حدود 10 متر مي رسد و بيشتر در مناطق سردسير و كوهستاني مي ريود . اين درخت بومي مناطق جنوبي درياي خزر مي باشد .

ريشه گلابي عميق است برگهاي آن صاف و دندانه دارمي باشدگلهاي گلابي سفيد رنگ مايل به صورتي و بصورت خوشه اي است . ميوه درخت گلابي مخروطي شكل ، گوشتدار ، شيرين و يا ترش و شيرين و برد است از تمام قسمتهاي گلابي مانند برگهاي جوان ،‌پوست وس اقه ميوه آن استفاده طبي بعمل مي آيد .

تركيبات شيميايي:برگهاي جوان درخت گلابي داراي موادي مانند تانن ، گلوكزيد و هيداروكسنون مي باشد . برگهاي خشك درخت گلابي داراي اسيد اورسوليك است دانه گلابي داراي ماده اي بنام آميگدالين و مقدري روغن مي باشد .

 

خواص ميوه گلابي

گلابي از نظر طب قديم ايران گرم و تر است

1)گلابي سنگ مجاري ادرار را دفع مي كند

2)آرام بخش و تب بر است

3)در رفع عفونت مجراي ادرار موثر است

4)مقوي بدن است

5)تشنگي را برطرف مي كند

6)سوزش مثانه و مجراي ادرار را رفع مي كند

7)چون قند گلابي (لوز ) است بنبراين آنهايي كه مبتلا به مرض قند هستند مي توانند از آن استفاده كنند و براي آنها مضر نيست

8)براي دفع سموم بدن بسيار موثر است

9)براي پائين آوردن فشار خون بايد مدت چند روز فقط گلابي مصرف كنيد و غذاي ديگر نخوريد . البته اين رژيم بايد تحت نظر دكتر انجام گيرد و با اجازه پزشك متخصص باشد

 

خواص ديگر قسمت هاي درخت گلابي

برگ وشكوفه درخت گلابي از نظر طب قديم ايران سرد و خشك است

1-شكوفه درخت گلابي مقوي معده است و خونريزي و اسهال را بند مي آورد

2-در مورد ورم چشم از ضماد شكوفه گلابي استفاده كنيد

3-تخم گلابي ضد كرم معده و روده لست

4-دم كرده برگ گلابي براي رفع اسهال مفيد است

5-براي دفع سنگ كليه 50 گرم برگ گلابي را با 50 گرم پوست سيب در يك ليتر آب جوش ريخته و بمدت 20 دقيقه دم كنيد و آنرا بتدريج بنوشيد

6-براي شستشوي زخم ها 50 رگم پوست ساقه درخت گلابي را در يك ليتر آب ريخته و بگذاري چند دقيقه بجوشد و سپس آنرا كم كم بنوشيد

 

مضرات گلابی

اسراف در خوردن گلابي براي سرد مزاجان و اشخاصي كه معده ضعيف دارند موجب نفخ معده مي شود و اينگونه اشخاص بايد آنرا با مرباي زنجبيل بخورند .

 

خواص دیگر گلابی

گلابی منبع فوق‌العاده‌ی فیبری به نام پکتین است که به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد کولون (روده‌ی بزرگ) کمک می‌کند.

این میوه‌ی خوشمزه همچنین حاوی میزان زیادی ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، مقدار کمی ویتامین A و E و املاح معدنی به ویژه پتاسیم می‌باشد.

گلابی سرشار از املاح معدنی، پتاس و تانین است و می‌تواند اسید اوریک خون را پایین بیاورد. برای این کار بهتر است که گلابی را با پوست میل کنید. از این گذشته گلابی برای افراد روماتیسمی و افرادی که از آرتریت رنج می‌برند مفید است.

به عقیده‌ی متخصصان، گلابی اعصاب را آرام می‌کند، عملکرد غدد داخلی را بهبود می‌بخشد، فشار خون را تنظیم می‌کند، خون را تصفیه و کلیه‌ها را تمیز می‌کند. در صورت تنبلی روده‌ها، بیماری‌های گلو و بیماری‌هایی مانند سل، ضعف بدن و کم خونی نیز گلابی کمک زیادی می‌کند.

گلابی حاوی میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان های محافظ سیستم قلبی عروقی بدن می‌باشد. توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از سکته مغزی، گلابی و میوه های دیگری که گوشت سفیدی دارند میل کنید.

این میوه‌ی خوشمزه جزو میوه‌هایی است که آلرژی ایجاد نمی‌کند برای همین می‌توانید این میوه را له کرده و به کودکان بدهید.
به عقیده‌ی متخصصان، گلابی اعصاب را آرام می‌کند، عملکرد غدد داخلی را بهبود می‌بخشد، فشار خون را تنظیم می‌کند، خون را تصفیه و کلیه‌ها را تمیز می‌کند

برای بعضی از افراد حساس مصرف زیاد گلابی می‌تواند باعث اسهال شود. حواستان باشد که گلابی‌های کاملاً رسیده را مصرف کنید. گلابی‌های نرسیده ممکن است باعث نفخ و عفونت شود.

توجه داشته باشید زمان مصرف، گلابی‌های سالم را انتخاب کنید. گلابی‌های خراب و له شده حاوی کپک خطرناکی به نام میکوتوکسین می‌باشد. این کپک سمی به نام پاتولین ترشح می‌کند که باعث حساسیت و خارش پوست، حالت تهوع، مشکلات مربوط به کلیه ها و کبد می‌شود. اگر دیدید یک بخشی از گلابی در حال کپک زدن یا گندیدن است آن‌را مصرف نکنید و دور بیندازید. توجه داشته باشید که پاتولین حتی با پخته شدن نیز از بین نمی‌رود.

توجه داشته باشید از گلابی‌هایی استفاده کنید که به شیوه‌ی ارگانیک کشت شده‌اند در غیر این صورت امکان دارد پوست میوه به آفت کش‌ها آلوده باشد. برای همین توصیه می‌کنیم این میوه ها را با پوست نخورید و یا اینکه آن‌ها را با دقت شستشو دهید.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب